Vreemd toch dat niet alle startende ondernemers recht hebben op de NOW-regeling?!

© Bos&Co

Ondernemers worden door de overheid oa gesteund via de NOW regeling om deze moeilijke tijd door te komen. NOW is vooral ook bedoeld om medewerkers in dienst te houden. Basis is vergelijking met omzetcijfers over 2019. Dat is ook de basis voor andere regelingen. Maar starters (wij bedoelen dus degene die zijn gestart voordat de boel dicht ging vanwege corona) kunnen geen cijfers overleggen van 2019 want toe waren ze in veel gevallen nog maar net begonnen. Zo'n situatie doet zich bijvoorbeeld voor bij restaurant Bos en Co.

Ondernemers hebben in december 2019 hun baan opgezegd, spaargeld in hun zaak gestopt en wilde in maart 2020 open. Dat werd dus juni en halverwege oktober moesten zij weer sluiten. Zij krijgen 0,- euro steun, omdat zij geen omzetcijfers kunnen overleggen.

De Oosterhoutse VVD vindt dit zeer onrechtvaardig en wij proberen samen met wethouder van der Helm daar wat aan te doen. Wij hebben samen met andere steden, waaronder Breda, onze fractie in de Tweede Kamer opgezocht en doen gezamenlijk en oproep. We vinden dat een dergelijke tekortkoming toch hersteld moeten worden.

De VVD-fractie heeft ook in het vragen halfuurtje afgelopen dinsdag aan het college nogmaals aandacht gevraagd voor deze ondernemers. Wij blijven er boven op zitten en hopelijk worden deze ondernemers alsnog geholpen.