DE BINNENSTAD BRUIST

Een gemeente als Oosterhout kan niet zonder een aantrekkelijke binnenstad. Geen binnenstad die de concurrentie met Breda aan moet gaan, maar een binnenstad die in volume, uitstraling en profiel past bij Oosterhout. In tijden waarin de commerciële functies van binnensteden onder druk staan vraagt dit wel de aandacht. Voor de VVD zijn enkele elementen in het streven naar een bruisende binnenstad erg belangrijk:

-  Een compacte binnenstad
De Oosterhoutse binnenstad heeft te veel winkeloppervlakte. Hierdoor ontstaat er leegstand en er daarmee gaten in het winkelbeeld. Iets dat niet bijdraagt aan een positieve beleving bij bezoekers. Een ingrijpende combinatie van herbestemming en het opnieuw programmeren van de binnenstad vormt hiervoor de oplossing. Gaten worden gevuld vanuit verplaatsing, waardoor er weer een compacte gevulde binnenstad ontstaat.

-  Een levendig uitgaansgebied
Een levendige stad vraagt ook om uitnodigende horeca. Een horecagebied dat er niet alleen gezellig uitziet, maar waar ook altijd iets te beleven is. Hoewel de ondernemers dergelijke levendigheid dienen te organiseren, is het aan de gemeente om hier ook te faciliteren. Voor de VVD is het bewaken van een juiste balans tussen veiligheid en levendigheid een belangrijk aandachtspunt. Het onnodig beperken van de ruimte om te ondernemen, evenementen te organiseren en levendigheid te creëren maakt het voor ondernemers moeilijk om een  gezellig en succesvol uitgaansgebied te creëren. Een goede en uitnodigende sfeer gaat juist hand in hand met veiligheid.

-  Een aantrekkelijke binnenstad die uitnodigt er te verblijven
Een sterke binnenstad vraagt om meer dan goedgevulde winkels en horeca. Als de buitenruimte niet uitnodigt om er te 'verblijven' zal dit een negatief effect hebben op bezoekersaantallen en de bijbehorende besteding. Dit geldt niet enkel voor de binnenstad, maar ook zeker voor de wijkwinkelcentra. De openbare ruimte moet er dan ook uitnodigend bij liggen. Een combinatie van voldoende groen met de welbekende begrippen 'schoon en heel'. Zo biedt de Heuvel ons direct een kans om er in samenspraak met de Heuvelkring een passende nieuwe invulling aan te geven.

-  Een sterk binnenstadsprofiel
Het is belangrijk om als Oosterhoutse binnenstad een helder profiel te hebben. In andere bewoording; een sterke 'brand'. Waar ligt de kracht van Oosterhout? Niet in het aanbod van hoofdzakelijk 'ketens' en winkels die in vrijwel iedere grote stad te vinden zijn. Het verschil wordt gemaakt door de unieke concepten die alleen hier te vinden zijn. Winkels en horeca waar kwaliteit, service en een zekere trots de toon zetten. 'Kies en je wordt gekozen'. Een dergelijk profiel vraagt een sterke samenwerking tussen winkeliers, horecaondernemers, detailhandel, ondernemer binnen de 'leisure' en de gemeente.

-  Een passende en brede Citymarketing
Met enkel een sterk profiel ben je er nog niet. Om bezoekers te trekken zul je het verhaal dat daarbij hoort ook moeten vertellen. Dit verhaal dient meer te zijn dan de boodschap dat je in Oosterhout zo leuk kunt winkelen. Samenwerking tussen de detailhandel, de horeca, het culturele veld en de toeristische sector is hierbij essentieel. Vertel met elkaar het hele verhaal, en investeer ook in het waarmaken van dit verhaal.

-  Levendige stadsparken als entree van een aantrekkelijke binnenstad
Oosterhout heeft de beschikking over prachtige parken. Twee van deze groene pareltjes liggen voor de Heuvel, als gastvrije entree voor de binnenstad. Tot op heden wordt hier nog te weinig gebruik van gemaakt. Je ziet zelden mensen op het gras picknicken, spelen of sporten. Dit terwijl menige gemeente jaloers zou zijn op dergelijke uitnodigende stukjes binnenstedelijk groen. Een verlevendiging van de slotparken versterkt de verblijfskwaliteit van de binnenstad.