We kennen het allemaal. Kom je na een dag hard werken thuis, geen parkeerplaats in de straat meer te vinden. Ga je na het eten sporten, kom je thuis: geen parkeerplaats vrij. Als VVD zijn wij ons ervan bewust dat er grotere problemen in de wereld zijn dan het niet kunnen parkeren voor je voordeur, maar toch kan het behoorlijk vervelend zijn als je op een regenachtige winteravond de auto niet kwijt kunt in de straat. Het was dan ook dit voorjaar tijdens onze wijkbezoeken een veel gehoorde klacht van Oosterhouters. Volgens inwoners hadden we veel parkeerleed kunnen voorkomen, wanneer er beter over parkeren nagedacht was bij de aanleg van de wijk of straat.
Reden genoeg om als VVD-fractie de nieuwe Nota Parkeernormen 2022 kritisch te behandelen. In deze nota worden de parkeernormen voor nieuwbouwprojecten vastgelegd. De nieuwe normen gaan vanaf 1 december gelden. De VVD-fractie is blij dat er nu degelijk onderzoek gedaan is, om een zo goed mogelijke inschatting te maken hoeveel parkeerplaatsen er echt nodig zijn. Op basis van zogenaamde microdata is gekeken wat de vraag is naar parkeerplekken bij bepaalde woningtype. De gemeente gaat vervolgens vragen aan ontwikkelaars om dit toe te passen op nieuwbouwplannen. Concreet gaat de parkeernorm voor grondgeboden koopwoningen omhoog. Wij zijn ervan overtuigd dat deze nieuwe norm beter aansluit bij de praktijk. Over de verlaging van de norm voor appartementen zijn wij kritischer, maar vertrouwen daarbij op het gedane onderzoek.
Tijdens de behandeling in de gemeenteraad heeft de VVD wel een paar kanttekeningen geplaatst. Zo wordt in de nota ruimte geboden om af te wijken van de parkeernom. Een beetje duur gezegd ‘een gemotiveerde normcorrectie’. Als VVD-fractie zijn wij blij dat er niet aan wensdenken wordt gedaan. Mocht ervoor gekozen worden om in eerste instantie niet te voldoen aan de eigenlijke parkeernorm, bijvoorbeeld omdat het te realiseren woonconcept dat rechtvaardigt, dan is het goed dat de initiatiefnemer verplicht is om aan te geven hoe er later alsnog aan de parkeernorm kan worden voldaan als de praktijk anders blijkt dan vooraf gedacht. We hebben er bij de verantwoordelijke wethouder op aangedrongen dat het wel belangrijk is dit goed vast te leggen en te communiceren met de buurt. De nota noemt als voorbeeld een plantsoen dat later alsnog gebruikt kan worden voor parkeerplaatsen. Er is weinig fantasie voor nodig om te bedenken dat het weghalen van een plantsoen om er parkeerplaatsen aan te leggen, voor veel discussie in een buurt kan zorgen.
Ook hebben wij gevraagd aan de wethouder om bij de ontwikkeling van nieuwbouwplannen niet alleen blind te varen op de norm binnen het bouwplan, maar ook te blijven kijken naar de omgeving waarin een nieuwbouwplan gerealiseerd gaat worden. Is de parkeerdruk daar al extreem hoog, dan is het verstandig daar al rekening mee te houden bij de ontwikkeling van het plan. Het is volgends de VVD-fractie niet zo dat parkeren in Oosterhout nu overal al tiptop geregeld is. Zeker bij inbreidingslocaties volstaat het niet om alleen naar het nieuwe bouwplan te kijken. Parkeren is meer dan alleen een vinkje zetten wanneer aan de ‘de norm’ is voldaan. Het vraagt ook een wat bredere ruimtelijke blik en oog voor eventuele parkeerproblemen in de buurt.
Naar aanleiding van de Parkeernota 2022 hebben wij als VVD-Fractie het college opgeroepen om niet alleen naar het aantal, maar ook naar de kwaliteit van parkeerplaatsen te blijven kijken. Een simpel voorbeeld is de aanleg van meer groene parkeerplaatsen, met o.a. open, waterdoorlatende bestrating. Of om vaker dan nu te kiezen voor een combinatie van parkeren met zonnepanelen. Wij zijn er voorstander van dergelijke groene en pragmatische keuzes vaker maken in ons Oosterhout.
Meer weten? Neem contact op met Harm Mertens, lid van de VVD-fractie met de portefeuille Mobiliteit.