We verplaatsen ons elke dag. Het is fijn als het verkeer doorrijdt en je niet in lange files terecht komt. De wegen rondom Oosterhout zijn, zoals de Bromtol en de Bovensteweg, de laatste tijd flink verbeterd. De VVD blijft investeren in onze wegen, fietspaden en het openbaar vervoer. Dit zodat je zelf de keuze kunt maken hoe je je van A naar B verplaatst.
De komende jaren wordt de A27 aangepakt. Helaas nog niet helemaal zoals de VVD zou willen: knooppunt Hooipolder zonder verkeerslichten, een verbreding van de A27 tussen Oosterhout en Breda met een gedeeltelijke overkapping blijft hier de wens.
De VVD vindt dat doorgaand verkeer om de stad heen moet kunnen rijden. Verkeer vanuit Teteringen willen we zo snel mogelijk richting de snelweg leiden. Dit kan door verplaatsing van de afslag Oosterhout-Zuid en een betere verbinding richting Terheijden. Aan de oostkant moet een oplossing gezocht worden voor het drukke (vracht)verkeer op de Tilburgseweg en de Sint Antoniusstraat.
De doorstroming van het kruispunt Trommelen is verbeterd maar nog lang niet goed genoeg. Verkeer dat niet in het centrum moet zijn, moet zoveel mogelijk een andere route kunnen kiezen. Het verbeteren van de doorstroming op het Wilhelminakanaal-Oost richting Statendamweg kan zorgen voor verlichting.
Met de groei van Oosterhout, is investeren in wegen en fietspaden hard nodig. Voor de zuidwestkant van Oosterhout is onderzoek nodig naar een totaaloplossing. Zolang deze ontbreekt, blijft de VVD vasthouden aan de maatregelen die doorgaand verkeer door Vrachelen verminderen zoals de knip op de ‘Eikdijk’ en het niet aansluiten van de Bredaseweg aan de Lage Molenpolderweg.
Kinderen moeten veilig naar school kunnen gaan. In samenwerking met politie, ouders en bewoners richten we, zoals bij de Pionier en de Achthoek, straten rondom alle scholen en sportclubs veilig in.
De VVD wil investeren in meer, bredere en veilige fietspaden en voldoende oplaadpunten voor e-bikes. We geven prioriteit aan de snelfietspaden naar Breda en Tilburg. Zo willen we dat tussen de Zwaaikom en Vrachelen een fietsbrug wordt gerealiseerd als onderdeel van het totale fietsnetwerk.
Ook zijn we voorstander van een goede OV-verbinding tussen Breda en Utrecht in de vorm van een lightrail of ander innovatief OV-concept. Deze keer willen we de trein niet missen! Graag zien we dat de spoorlijn Oosterhout-Lage Zwaluwe richting Rotterdam voor personenvervoer ingezet kan worden.
De VVD wil de bereikbaarheid van de wijken Vrachelen, Contreie en Houthaven met het openbaar vervoer verbeteren. Vanwege de groei van Oosterhout willen we onderzoeken hoe de bussen het beste kunnen rijden zodat alle wijken en kerkdorpen goed bereikbaar zijn met openbaar vervoer.