Toespraak voorzitter op nieuwjaarsreceptie 2016

Op 17 januari werd onze traditionele nieuwjaarsreceptie gehouden in Het Speelgoedmuseum en goed bezocht. De aanwezige leden werden toegesproken door de voorzitter. Zij keek terug op het onverwachte roerige jaar 2015 en nam ons mee in haar visie over 2016.

Elise Krause: "Namens de fractie de wethouder en het bestuur van de VVD afdeling Oosterhout heet ik u van harte welkom op onze jaarlijkse Nieuwjaarsreceptie en wens ik u een gelukkig en gezond 2016.

Bij iedere jaarwisseling wordt vooruit gekeken en spreekt men goede voornemens uit. Maar in de politiek gaat het om keuzes, niet om voornemens.

Het gaat om keuzes die visie en moed vereisen. Daarbij realiseer ik me dat door de recente politieke ontwikkelingen in Den Haag het vertrouwen in de politiek niet bepaald vergroot is.

In de politiek wordt vaak kritisch gekeken naar degenen die daadkrachtige en moedige keuzes maken. En dat is goed, want politieke keuzes vragen om een democratische verantwoording die met rechte rug afgelegd moet kunnen worden.

Om dichter bij huis te blijven; ik vind dat we als VVD Oosterhout die verantwoording wel degelijk nemen. De wethouder en onze fractie zetten zich in voor een gemeente waarin iedereen zich thuis kan voelen, een gemeente die openstaat voor iedereen, een gemeente waarin je in vrijheid jezelf moet kunnen zijn, een gemeente waarin het je vrij staat te geloven of juist niet te geloven, een gemeente waarin geen ruimte is voor overbodige regels, een gemeente die vol vertrouwen naar de toekomst kijkt.

2015 had voor ons als afdeling een rustig jaar moeten worden, een jaar van het bestendigen van de ingezette koers ‘Door voor Oosterhout’. Dit jaar bleek echter een onverwachte wending te krijgen. Wethouder Jan Peters werd totaal onverwachts getroffen door een hartstilstand waarvan hij gelukkig snel en heel goed herstelde. Toen hij samen met Hanneke het besluit nam dat het wethouderschap niet meer paste in het leven van de 2e kans, hadden wij als fractie, bestuur en Oosterhouters alle begrip.

In het proces van het voordragen van een nieuwe wethouder kwam maar weer eens naar voren wat een geweldig team de VVD Oosterhout is. Ik zal zo het woord geven aan onze ‘bijna’ wethouder Robin van der Helm die a.s dinsdag tijdens de raadsvergadering geïnstalleerd zal worden.

Dat Jan bereid is om de fractie te versterken was geweldig nieuws voor ons allen en ook hij zal a.s. dinsdag zijn plaats in de fractie officieel gaan innemen.

Vooruitkijkend naar het voor ons liggende jaar hebben we nog een flink aantal uitdagingen. In de actualiteit spelen volop zaken waar over nagedacht moet worden, waaronder met name de vluchtelingenproblematiek die deze week ook in onze gemeente aan de orde is. Draagvlak is hierbij essentieel.

Laten we eerlijk zijn over de enorme uitdaging waar we voor staan en wat we aankunnen als samenleving en specifiek als Oosterhout.

Het gaat niet alleen om wat wij als VVD afdeling vinden. Onze koers zal, uitgaande van onze liberale gedachten, moeten worden bepaald en gevoed door geluiden vanuit alle inwoners van onze gemeente.

Ik spreek dan ook de hoop uit dat u ons als VVD afdeling zult aanspreken en er zo voor te zorgen dat die geluiden ons ook bereiken.

Jan, voor ik afsluit wil ik jou namens de leden, de fractie en het bestuur bijzonder hartelijk danken voor jouw inzet voor onze afdeling in alle rollen die je daarin hebt vervult. We zijn trots op wat jij allemaal voor Oosterhout en de Oosterhoutste VVD hebt gedaan en we zijn buitengewoon blij dat jij die inzet in je nieuwe rol wilt voortzetten.

Ik wens u allemaal een mooi, gezond en liberaal 2016. In 2016 gaan we elkaar zeker weer ontmoeten tijdens een van onze bijeenkomsten, de campagneteamvergaderingen of trainingen waarvan we u via de website en mailberichten op de hoogte zullen houden".