Sneller glasvezel in het buitengebied van Oosterhout

De VVD-fractie heeft een brief aan het college gestuurd om snel werk te maken van glasvezel in het buitengebied van Oosterhout. Onderstaand de brief:

Oosterhout, 12 april 2016

Geacht College,

Breedband is een belangrijke voorwaarde voor een vitaal platteland en economische groei. Met het Breedbandfonds Brabant draagt de provincie bij aan de aanleg van breedbandnetwerken in zogenaamde ‘witte gebieden’; buitengebieden en bedrijventerreinen waar burgers en bedrijven nog geen stabiel en snel internet tot hun beschikking hebben. De BOM beheert het fonds van € 50 miljoen. Zowel coöperatieve als commerciële initiatiefnemers van breedbandprojecten kunnen een lening of garantie aanvragen.

Op 18 januari 2016 maakte de provincie Noord-Brabant bekend dat zij 35 miljoen euro beschikbaar stelt aan Mabib BV voor de aanleg van glasvezel in de buitengebieden. Het Breedbandfonds, dat wordt uitgevoerd door de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM), stelt onder voorwaarden een lening van 35 miljoen euro beschikbaar. De lening wordt verstrekt aan de Maatschappij voor Breedband in Brabant (Mabib) B.V., een 100 procent dochter van de Maatschappij voor Aanleg van Breedband in Nederland (Mabin) B.V.

Mabib, dat 35.000 adressen op het glasvezelnetwerk zal aansluiten, voldoet aan alle voorwaarden uit het Investeringsreglement van het Breedbandfonds. Mabib gaat van september 2016 tot eind 2018 ruim 35.000 glasvezelaansluitingen aanleggen in Brabant. De eerste uitrol start in de omgeving tussen Den Bosch en Eindhoven. Vanaf september 2017 is de aanleg van het Mabib glasvezelnetwerk gepland voor o.a. het gebied van de Regio West-Brabant. De VVD roept het college van de gemeente Oosterhout op zich met de RWB en de regiogemeenten in te spannen om de aanleg zo mogelijk te vervroegen.

De VVD-fractie Oosterhout