Geld HBH naar de toekomst, in plaats van het verleden.

Geld naar zorg in plaats van overhead!

In oktober 2014 heeft deze raad unaniem besloten de hulp bij het huishouden anders in te richten. De nieuwe WMO 2015 en de decentralisatie van de AWBZ maakten dit noodzakelijk en mogelijk. De afgelopen tijd heeft er een grote operatie plaats gevonden vanuit het gemeentehuis om de drie decentralisaties in praktijk te brengen. Er is hard gewerkt maar het zijn nog steeds processen die in ontwikkeling zijn. Dat kan ook niet anders aangezien we ook jaren lang op een bepaalde manier hebben gehandeld en gewerkt. Dat verander je niet van het ene op het ander moment.

Aanvankelijk bestond er veel onduidelijkheid over hoe de nieuwe regelgeving moest worden geïnterpreteerd en betaalbaar kon blijven.  Geleidelijk aan, mede door rechterlijke uitspraken, is deze onduidelijkheid verminderd. Dit leidt ertoe dat we in de gemeente het beleid op onderdelen hebben bijgesteld. Dat is hoe we verder gaan, de toekomst.

In de raadsvergadering van 18 oktober moesten we ook beslissen hoe om te gaan met het verleden: hoe gaan we om met het compenseren van mensen die geen HBH meer kregen en hier geen bezwaar tegen hebben ingediend.

We hebben in onze gemeente een spaarpot opgebouwd, juist omdat er nog veel onduidelijk was en deels nog steeds is. We zien dat in de latere jaren de zorgkosten blijven stijgen, terwijl de bijdrage vanuit het Rijk hiervoor zal dalen. Dit maakt innovatie en vernieuwing noodzakelijk. We moeten zaken anders aanpakken. Daarom kiest de VVD er voor het geld te gebruiken voor de toekomst en voor vernieuwing en innovatie in de zorg.

Naar onze mening gaat er met deze compensatie regeling veel te veel geld naar de uitvoering van een ingewikkelde regeling die veel mankracht vraagt. Geld dat beter in de toekomst kan worden gestoken, in zorg in plaats van administratie en overhead. Wat de VVD betreft is het jammer dat het college zo snel de eerste compensatieregeling heeft ingesteld, want daardoor zijn we met dit probleem geconfronteerd. We zijn het eens met het college dat compenseren door nu te zorgen dat men weer een schoon huis heeft de meeste investeringsruimte biedt voor noodzakelijke toekomstige ontwikkelingen en financieel het minst drukt op het Wmo-budget voor individuele voorzieningen.