SUBSIDIE VOOR GOLF OF NATUUR

In de raadsvergadering van april jl. lag een voorstel van het College van B&W voor omhulsel € 100.000 beschikbaar te stellen voor natuurontwikkeling door de Oosterhoutse Golfclub (de ‘Oosterhoutse’). De Oosterhoutse had het plan om een 9-holes baan aan te leggen om zodoende een volwaardig aanbod te kunnen (blijven) bieden, ook voor de beginnende (jeugd) en eindigende (ouderen) golfers.

Die uitbreiding met een 9-holes baan zou in eerdere plannen op het voormalige terrein van de voetbalvereniging VVO komen. Door een (plotsklapse) wijziging van de plannen van de gemeente (in 2006) was dat echter niet meer mogelijk. Het alternatief, uitbreiding naar zuidelijker gelegen percelen, betekende voor de Oosterhoutse nogal wat. Een forse vertraging en een verdubbeling van de kosten ( van € 400.000 naar € 800.000), omdat op deze percelen aanzienlijk in (verplichte) natuurontwikkeling/ecologische waarden moet worden geïnvesteerd.

De VVD-fractie heeft het voorstel (zoals ook door het College van B&W was ingestoken) benaderd vanuit de optiek van natuurontwikkeling en ecologische waarde.

Om te beginnen had de gemeente in het onderhavige gebied (Seters) al lang een behoorlijke opwaardering van de natuur/ecologische waarden op het verlanglijstje staan (als onderdeel van de ontwikkeling van het Landschapspark de Open Linie). Eerdere pogingen waren echter gestrand. Ook de voor dit doel aangemerkte middelen waren voorhanden.

De realisering van de plannen van de Oosterhoutse zouden een aanzienlijke kwaliteitsimpuls voor het gebied zijn en een aanzienlijke versterking van de Ecologische hoofstructuur betekenen. Bovendien zou voor lange tijd het onderhoud geborgd zijn.

Daarom heeft de VVD-fractie aangegeven het voorstel te steunen. Wij trokken in deze samen op met de fractie van Groen Brabant.De overige fracties vonden het voorstel van het College van B&W òf niet voldoende duidelijk, òf zaten op het spoor dat andere sportverenigingen méér recht op subsidie zouden hebben. Daarnaast werd deze investering afgezet tegen allerhande andere bestedingsdoelen. Daarbij volkomen uit het oog verliezend dat het in deze om natuurontwikkeling gaat met gelden die specifiek daarvoor zijn bedoeld.

Ook ons voorstel om het College de gelegenheid te geven een beter/goed voorstel aan de raad te presenteren (het College kwalificeerde het eigen raadsvoorstel als “niet optimaal”) kon niet op een meerderheid in de Raad rekenen.Helaas, een verloren kans voor de natuurontwikkeling in dit gebied en de ambitie van de gemeente Oosterhout in deze, alsook voor de mogelijkheden voor de Oosterhoutse om zich door te ontwikkelen.