KOERS HOUDEN

Vorig jaar is een nieuwe koers met een nieuwe coalitie ingezet, voortbordurend op de besluiten en visies van de vorige periode, maar met een nieuwe partner, de SP. Het aanhouden van een koers geeft aan dat je een doel voor ogen hebt. Wat de VVD betreft is dat doel “Met Oosterhout, Voor Oosterhout en waar mogelijk door Oosterhout en de Oosterhouters”. Naast het koers houden, komt het ook aan op koers bepalen. Met de vaststelling van de perspectiefnota zijn keuzes gemaakt die de bakens vormen voor de komende bestuursperiode.

De perspectiefnota wordt verwerkt in de nieuwe begroting voor 2016. Na een brede discussie is de perspectiefnota door een ruime meerderheid vastgesteld. De VVD is tevreden met de voorliggende perspectiefnota omdat werk gemaakt wordt van het coalitieakkoord.

Financiën

De financiën zijn op orde. Geld wordt goed en efficiënt ingezet voor de doelen die bepaald zijn. Hierbij geven we ruimte aan burgers, ondernemers en verenigingen. Minder gemeente, meer samenleving. Een kleine overheid hangt voor de VVD samen met lage lasten. Àls de OZB noodzakelijkerwijs stijgt, dan met maximaal het inflatiepercentage. Het college heeft dit standpunt nog eens onderschreven. De VVD streeft naar een gelijkblijvende OZB vanaf 2016.

Economie

Het versterken van de economische positie van Oosterhout heeft prioriteit. De VVD heeft extra aandacht gevraagd voor de binnenstad. Dit dossier komt apart in de raad. Voor de aanpak van de Heuvel  worden door betrokken partijen plannen ontwikkeld. De voorstellen voor projecten en de citymarkting zullen we afwachten. Voor de nieuwe agenda economie heeft de VVD aandacht gevraagd voor de topsectoren: logistiek, maintainance en biobased economy.

Onderwijs

Voor onderwijs is het huisvestingsplan in 2016 het belangrijkste onderwerp. De VVD vindt goede huisvesting van scholen belangrijk. Een goed doordacht en doorgerekend plan voor zowel basis als voortgezet onderwijs is nodig. Hierin komt ook de huisvesting van het Mgr. Frencken College terug. De VVD vindt dat in de plannen een sobere maar doelmatige plan voor het Mgr. Frencken College opgenomen dient te worden. Het Mgr. Frencken College heeft ook zelf een verantwoordelijkheid  voor hun ambities en mag daarvoor ook om een inbreng worden gevraagd.

Sport en cultuur

De VVD vraagt al langere tijd om een sportaccommodatiebeleid. In de perspectiefnota zijn voorstellen opgenomen voor extra geld. De VVD is van mening dat er een goed beleid moet zijn om op basis daarvan middelen beschikbaar te stellen en duidelijke afspraken te maken met de verenigingen over onderhoud en verantwoordelijkheden. De VVD heeft aandacht gevraagd voor het voetbalclub Irene '58. Geld uittrekken voor een kunstgrasveld zonder financiële onderbouwing kan niet op onze steun rekenen. Wel het aanleggen van drainage en vervangen van de toplaag. Nog een jaar wachten op een oplossing is voor de VVD geen optie.

Er wordt momenteel druk gewerkt aan het nieuwe cultuurbeleid. De VVD heeft een amendement mee ingediend om geld voor cultuur apart te zetten en nu nog niet te bestemmen. Het onderwerp ‘cultuur’ staat in ieder geval voor 2016 op de agenda. Dan nemen we ook beslissingen over doelen, ambities en middelen.

Sociaal domein

Het jaar 2016 zal in het teken staan van doorontwikkeling in het sociaal domein. De taken en verantwoordelijkheden zijn verschoven en de effecten worden duidelijker. De komende periode zullen rondom WAVA-!Go beslissingen genomen worden die ook financieel de nodige effecten kunnen hebben, maar zullen ook nieuwe kansen ontstaan voor betere participatie.

Verkeer en ruimte

In de perspectiefnota zijn een fors aantal voorstellen opgenomen voor aanpak van de infrastructuur. Bereikbaarheid van Oosterhout heeft prioriteit voor de VVD. De raad neemt binnenkort een besluit over de aanpak van de Bromtol. Belangrijk voor de bereikbaar van de stad en bedrijventerreinen.

Verder heeft de raad besloten om extra geld uit te trekken voor onderhoud van woonwijken en bedrijventerreinen. De VVD vindt het belangrijk om hier een kwaliteitsimpuls te maken. De VVD heeft over duurzaamheid nog eens zijn scepsis uitgesproken over nieuwe windmolen. Alternatieve vormen zoals zonne-energie en akkers hebben dan ook onze voorkeur.

Wat wonen betreft, blijft de focus op bouwen liggen. De VVD vindt het belangrijk om de productie op peil te houden. Dit geldt voor de Contreie, maar ook voor andere plannen en initiatieven.

Samenvattend

De VVD is zeer tevreden met de perspectiefnota. We varen een degelijke financiële koers en kunnen mede daardoor keuzes maken en investeren in de stad en kerkdorpen. Dit doen we niet als gemeente alleen, dit doen we samen met burgers, ondernemers en verenigingen. Dit zal, nog meer dan tot op heden, vragen om een andere aanpak en uitwerking. We gaan door met het realiseren van deze plannen samen met, voor en door Oosterhout.