Gevoel voor ambitie

Gemengde gevoelens, gedeelde ambities, dat is de titel van de begroting voor Oosterhout voor 2020. Ambities genoeg, geld te weinig, zo zou je het ook samen kunnen vatten. Het komt aan op keuzes maken. Tijdens de afgelopen raadsvergadering heeft de VVD een duidelijke koers neergezet: “Gewoon Doen”!

Wat is de rol van de gemeente

De gemeente van de toekomst is niet de partij die alles uitvoert, maar samen met partijen in de stad en dorpen zorgt voor veranderingen. Stimuleer initiatief, laat los en laat het gebeuren. Daar past een andere dienstverlening bij. De gemeente moet zijn zaken op orde hebben: de straten moeten er goed bij liggen, het vuil moet opgehaald worden en vragen moeten snel en goed beantwoord worden.

Lasten blijven laag

De VVD is blij dat de lokale lasten niet al te veel stijgen. We zijn er wederom in geslaagd om de lokale lasten onder het gemiddelde van alle gemeenten te houden. Waar andere partijen pleitten voor forse lastenverhogingen, stijgen dankzij de VVD de lasten minimaal!

Bouwen aan de toekomst

60.000 inwoners? De discussie over waar en voor wie we gaan bouwen wordt gevoerd in 2020. De VVD heeft alvast stelling genomen: bouwen voor verschillende doelgroepen: starters, maar ook senioren zodat er meer doorstroming komt. Bouwen, bouwen, bouwen. Gelukkig lijken we door te kunnen we door na de onzekerheid rondom stikstof.

Binnenstad in de beweging

Het gaat beter in de binnenstad. Het wordt drukker en de evenementenkalender is goed gevuld. Een bezuiniging van € 42.000 op evenementen kon niet op steun van de VVD rekenen. Initiatieven moet je stimuleren en niet financieel afremmen. De bezuiniging op evenementen is gelukkig geschrapt.

De aanpak van leegstand begint resultaat op te leveren. De VVD wil dat in 2020 er handtekeningen gezet worden over de herontwikkeling van Arendshof en de bankenlocatie. 2020 is ook het jaar van de herinrichting van de Heuvel. De raad heeft verder ingestemd met het voorstel van de Oosterhoutse VVD en Gemeentebelangen over een bezuiniging op parkeerhandhavers. Met de opkomst van apps, minder parkeerplaatsen op straat vanwege de parkeergarages en doelgerichter handhaven, is een bezuiniging goed mogelijk.

Betere bereikbaarheid

Belangrijk voor de aantrekkelijkheid van Oosterhout als gemeente om te wonen of te werken, is bereikbaarheid. De VVD heeft aandacht gevraagd voor aanpak van de A27 en Hooipolder, de N629, Bromtol en Vijf Eikenweg.

Sociaal domein op orde

In het sociaal domein zijn vele uitdagingen. Andere manieren van werken zijn hard nodig en de financiën moeten onder controle zijn. De eerste positieve ontwikkelingen zijn wel zichtbaar. Nieuwe initiatieven zoals Floralia moeten de ruimte krijgen. Gelukkig krijgt de raad in november een voorstel over het vervolg voor Floralia.

Sport en scouting

De VVD is blij dat het realiseren van een kunstgrasveld voor de Voltreffers is opgenomen in de begroting. Zij kunnen aan de slag. De VVD heeft gevraagd om te kijken of de investering in de Oosterheidehal naar voren kan. Dit wordt nog bekeken. Verder heeft de hele raad geld beschikbaar gesteld voor scouting Erasmus zodat zij weer een goed scoutinggebouw krijgen.

De begroting is met 28 stemmen voor en 1 tegen aangenomen. 2020 wordt het jaar van uitvoering. Niet te veel beleid en nota’s, maar gewoon doen!

De hele bijdrage is te downloaden via bijgaande link: https://bit.ly/2CQkYez