Veilig Thuis West Brabant

De gemeenteraad heeft in de vergadering van 17 december het college toestemming gegeven om de gemeenschappelijke regeling Veilig Thuis West Brabant te wijzigen. Dat is een formaliteit.

De VVD heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt om haar zorgen uit te spreken over het functioneren van de gedwongen jeugdhulp. Het gaat dan om ernstige zaken waarbij de raad voor de kinderbescherming, de kinderrechter en de voogdij-instellingen in het geweer komen. Kort geleden is een rapport van twee inspecties verschenen waarin de noodklok wordt geluid over de jeugdbescherming. Zo vinden de inspecties het onacceptabel dat de door kinderrechters uitgesproken maatregelen niet onmiddellijk worden uitgevoerd.

Veilig Thuis is het adviespunt en meldpunt voor huiselijk geweld en kindermishandeling. De gemeente heeft tot taak de samenwerking tussen de organisaties die zijn verbonden met Veilig Thuis, te bevorderen. Zij is daarvoor verantwoordelijk, maar is niet de baas.

In het jaarverslag van Veilig Thuis West Brabant van 2018 lezen we dat er in dat jaar 617 meldingen uit Oosterhout waren. In 24 gevallen hebben die geleid tot een onderzoek. Gemiddeld duren deze onderzoeken 20 weken terwijl deze binnen 10 weken moeten zijn afgerond.

De VVD heeft het college opgeroepen om assertief te opereren in deze kwestie. Je kunt niet verantwoordelijk zijn als je geen doorzettingsmacht hebt om zaken op orde te houden. Verder heeft de fractie het college gevraagd het jaarverslag van Veilig Thuis over 2019, zodra het er is, te agenderen voor de gemeenteraadsvergadering. Dan kan de raad beoordelen of de bescherming van de Oosterhoutse kinderen en jongeren in goede handen is.