VVD-FRACTIE OP BEZOEK IN ROTTERDAM

Veiligheid voorop! Dat was één van de slogans tijdens de afgelopen gemeenteraadscampagne van de VVD. Een stad waar de afgelopen jaren flink is geïnvesteerd in veiligheid is Rotterdam. Reden om eens te kijken hoe ze het daar aanpakken en wat we daar van kunnen leren voor Oosterhout. Op 11 juli is de fractie samen met de wethouder naar Rotterdam afgereisd voor meer informatie.

We spraken af met VVD-raadslid Maarten van de Donk. Hij gaf ons een rondleiding 'Op Zuid' zoals ze dat in Rotterdam zeggen. De veiligheid is de afgelopen jaren sterk verbeterd en de gemeente zet zich in voor buurtinitiatieven die het stadsdeel leefbaarder maken. Van bloembakken tot straatregels. Scholen vervullen een belangrijke rol bij de ontwikkeling van de jeugd. Gezondheid, sporten en bewegen hebben de aandacht. Veiligheid gaat ook samen met een schone en hele stad. Daar zet de gemeente flink op in, maar met de aankomende bezuinigingen bleek dat toch onder druk te staan, gaf Maarten van de Donk aan. De verbetering van woningen is een andere opgave die in de wijk aan de zuidkant van de Maas opgepakt wordt. Tijdens het avondprogramma hebben we een rondvaart gemaakt door de Rotterdamse haven. Rotterdam heeft zijn oude havengebieden getransformeerd tot hippe wijken en interessante hotspots. De Kop van Zuid wordt nog steeds verder ontwikkeld en op diverse terrassen aan het water verschijnen. Na het uitzicht op de skyline van de stad, veranderde het beeld. Hijskranen, fabriekshallen en schoorstenen tekenden het avondrood. Er werd nog volop gewerkt in de haven. De ontwikkelingen gaan snel en de Maasvlakte 2 wordt ontwikkeld. Voor Oosterhout liggen er ook genoeg kansen voor verdere ontwikkeling van logistiek. Niet alleen voor het weg en spoor, maar ook zeker op het water. De haven van Rotterdam zal op termijn meer kleinere vracht doorsturen naar binnenhavens. De samenwerking met de haven van Rotterdam zal dan ook steeds belangrijker worden voor de Oosterhoutse bedrijven.  Na een terugreis met de tram naar de zuidkant van de rivier, zat het werkbezoek er op. De VVD-fractie wil de komende periode vaker een bezoek brengen aan een andere stad of dorp om kennis op te doen en ervaringen te delen. Ideeën waar we ook in Oosterhout mee vooruit kunnen.