Groen licht voor Parck Warande, maar voorkom belemmeringen voor de sportverenigingen

Dinsdag 31 januari is het plan ‘Parck Warande’ in de gemeenteraad besproken. Hiermee wordt de bouw van 5 appartementengebouwen met in totaal 173 woningen mogelijk. Het plan ligt op de hoek Warandelaan / Wilhelminakanaal – Zuid. De VVD-fractie heeft ingestemd met het plan omdat het bijdraagt aan de woningbouwambities van Oosterhout. Via een motie hebben we het college verzocht om alles in het werk te blijven stellen om te voorkomen dat de naastgelegen sportverenigingen belemmeringen gaan ondervinden van het bouwplan.

De bestemmingsplannen die we het afgelopen halfjaar hebben besproken in de gemeenteraad maken het mogelijk om meer dan 450 woningen te bouwen. Dit is fors meer dan de minimale jaarlijkse ambitie van 300! Maar het is crisis op de woningmarkt. Dat er meer plannen klaarliggen vinden wij als VVD een goede zaak. Ook omdat plannen nog geen woningen zijn. Er kan nog van alles gebeuren voordat de nieuwe bewoners van Parck Warande de sleutel krijgen. De huurappartementen aan de Pieter Vreedestraat zijn een triest en actueel voorbeeld van wat er allemaal mis kan gaan.

Tijdens de raadsbehandeling hebben we als VVD wel voor drie punten aandacht gevraagd.

Als eerste valt op dat alle woningbouwplannen die we als raad nu goedgekeurd hebben op steenworp afstand van elkaar worden gerealiseerd in Oosterhout-zuid. Het komend jaar komt daar in elk geval nog een plan voor de ontwikkeling van het voormalig UWV-gebouw aan Paterserf bij. Dit levert extra druk op de bestaande infrastructuur. Als VVD-fractie zijn we blij dat er nu tempo gemaakt wordt met het Verkeersonderzoek Wilhelminakanaal Zuid en omgeving. Het is volop in uitvoering en iedereen kan de komende tijd meepraten via https://doemee.oosterhout.nl/Voor ons is voldoende onderbouwd dat de realisatie van het voorliggend plan vooruitlopend hier wel verantwoord is. Adviesbureau Goedappel concludeert dat er geen knelpunten op het gebied van verkeersveiligheid en doorstroming op wegvakniveau zijn te verwachten. Maar het neemt niet weg dat de zorgen die leven als het gaat om verkeer in de ogen van de VVD-fractie terecht zijn en om een oplossing vragen.

Als tweede vinden wij het goed dat er nu een duurzame invulling komt van een stuk Oosterhout dat er al langere tijd verpaupert bij ligt. Het is wat de VVD-fractie betreft wel een gemiste kans, dat er voor de inrichting van het plan Parck Warande niet is geprobeerd om met Smurfit Kappa te kijken hoe parkeerplaatsen gedeeld kunnen worden. Dit was uitstekend mogelijk geweest, in de avonduren staat dat parkeerterrein bij het kantoorgebouw leeg en juist dan hebben bewoners behoefte aan parkeerplaatsen. Het zou ook zorgen voor een betere totaalontwikkeling van het gebied. Het kantoorgebouw van Smurfit Kappa ligt straks als een omheinde vesting naast Parck Warande. We hebben de wethouder gevraagd om alsnog in overleg te gaan met de ontwikkelaar en Smurfit Kappa over de mogelijkheden. Wethouder Kastelijns heeft toegezegd dit op te pakken.

Als derde punt hebben we aandacht gevraagd voor de sportvereniging in het gebied. We snappen dat er bij de verengingen twijfels zijn: gaat Parck Warande straks zorgen voor klachten en gedoe? Kunnen wij dan nog gewoon blijven doen wat we nu doen? Uit het bestemmingsplan en de onderzoeken die zijn gedaan, kunnen we niet anders dan concluderen dat er goed naar is gekeken en er al veel aan gedaan is om overlast te voorkomen. Voor ons als VVD-fractie is het belangrijk dat het vraagstuk onder de aandacht blijft. Er kan bij het ontwerpen van de appartementen nog gekeken worden naar de indeling of de hoogte van de balkonhekken etc. Ook is het belangrijk dat de nieuwe bewoners goed geïnformeerd worden over de activiteiten op de sportvelden.

Daarom hebben wij samen met het CDA een motie gemaakt waarin we het college hebben gevraagd alles in het werk te blijven stellen, om te voorkomen dat de naastgelegen sportverenigingen belemmeringen gaan ondervinden door het bouwplan. Wat ons betreft moeten sportverenigingen gewoon door kunnen gaan met wat ze nu al doen! De motie werd breed gesteund door andere fracties en heeft een meerderheid gehaald.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem contact op met ons raadslid Harm Mertens h.mertens@oosterhout.nl