Ontwerpverklaring van geen bedenkingen zonnepark Dorst

Wat betreft dit onderwerp was iedereen positief gestemd. Enige discussiepunt was nog de financiële participatie. DE RES (regionale energie strategie) geeft als advies dat (financiële) participatie bij voorkeur uit 50% deelname bestaat. In de praktijk is dat echter vaak niet haalbaar. Er is dan voor de investeerder geen haalbare businesscase. Het is heel anders wanneer een buurt een eigen coöperatie opricht en zelf investeert in een windmolen of zonnepark. De gedragenheid is dan uiteraard wel veel groter. Maar je bent dan wel voor 100% aan het ondernemen. Niemand weet hoe de markt er over 5 of 10 jaar uitziet. Hoe dan ook dit voorstel is aangenomen en de wethouder gaat nog onderzoeken in hoeverre de participatie nog kan worden uitgebreid. Onderstaand onze bijdrage over dit onderwerp.

"De VVD is voor het afgeven van deze verklaring met name ook omdat het past binnen de doelstellingen van de RES, 50% van de totale energie in Oosterhout hernieuwbaar opwekken. Als we daarnaast het nieuwe opgestelde afwegingskader erop los laten scoort dit project ook goed. Groendus biedt ook de mogelijkheid om te financieel te participeren en hopelijk is er voldoende belangstelling bij een verwacht rendement tussen de 3 en 5%.  De bijdrage aan omgevingsfonds is door de participatie wel de helft minder dan bij het project Oranjepolder maar dat is logisch omdat Groendus rendement inlevert ivm participatie.
De VVD is ook blij om te zien dat de universiteit van Wageningen onderschrijft dat zonneparken kunnen bijdrage aan de biodiversiteit. Iets wat wij eerder hebben aangegeven bij het project Oranjepolder.  In het project Dorst wordt ook gebouwd op voormalige landbouwgrond en er wordt niet langer gebruik  gemaakt van mest en bestrijdingsmiddelen. 30% van het plangebied wordt vrijgehouden van inrichting terwijl de norm 25% is.
Wij hebben nog een flink traject  te gaan om onze doelstellingen voor de RES te halen en Dorst draagt daar voor ca 6% aan bij, Oranjepolder (zonnepark en windmolens) 38% en Weststad bestaand 18%.  Betekent dat de ca 38% moet komen van met bedrijfsdaken. We hebben dus nog wel wat huiswerk te doen.
Het belang van het slagen van de  RES is groot juist om te voorkomen dat de economie nog verder op slot gaat en het is mooi om te zien dat Dorst daar een substantiële bijdrage aan kan leveren met dit project wat op een breed draagvlak kan rekenen.
Wij zijn geen voorstander van de motie van Pvda. Gemeente heeft al een overvolle investerings agenda, en de vraag is of er wel zoveel interesse is om te investeren in dit project met een verwacht rendement van tussen de 3 en 5%. Speelt ook mee dat eerder is gebleken ,bij afhaken van Shell in de Oranjepolder, dat er voor de gemeente geen haalbare businesscase was om het project van Shell over te nemen.”