Drie vliegen in één klap: zorgboulevard, woningen en een OV-Hub!

Met een ‘ja’ tegen de uitgangspunten voor de herontwikkeling van het Amphia-terrein heeft de gemeenteraad op 4 juli een belangrijke stap gezet in een plan voor een vernieuwd Amphia, gelegen op een heuse zorgboulevard, bijna 400 nieuwe woningen en de bouw van een busstation (oftewel OV-Hub). Het is positief en veelzeggend dat het Rijk al heeft gezegd maar liefst 6 miljoen bij te dragen aan deze ontwikkeling.

Het grootste deel van de VVD-fractie is erg enthousiast. Maar heeft tijdens de raadsvergadering van 4 juli aan de verantwoordelijk wethouder een aantal aandachtspunten meegeven:

• Parkeren, dat wordt nogal een uitdaging. Het klinkt ook logisch: als je bijna letterlijk op een busstation woont, koop je minder snel een tweede auto. Ook is het logische dat medewerkers en bezoekers van het Amphia sneller met de bus komen, wanneer deze straks vanuit alle windstreken pal voor de deur stopt. Maar mocht het anders uitpakken, dan is het volgens de VVD belangrijk dat er in de plannen ruimte is gereserveerd waar we nog extra parkeerplaatsen kunnen realiseren. Is het niet nodig, dan hebben we extra ruimte voor groen. Maar hiermee lopen we geen risico dat er mensen bij een gebrek aan parkeerplaatsen, de auto in de omgeving gaan parkeren met overlast voor de buurt tot gevolg.
  • De ontsluiting van het gebied is uitdagend. De eerste uitgewerkte tekeningen van het busstation tonen aan dat het allemaal net kan. De VVD heeft aan de wethouder gevraagd om bij de verdere plannenmakerij nog eens goed te kijken naar de ontsluiting en de door het adviesbureau Goudappel voorgestelde optimalisaties goed ook door te rekenen. De VDD wil niet dat we straks een schitterend busstation hebben, maar ook files en sluipverkeer…
  • ‘Woningbouw’ en het ‘Busstation’ lijken twee losse projecten te zijn. Het is volgens de VVD  interessant om te verkennen of het mogelijk is om het busstation en woningbouw verder te integreren. Heel praktisch: kan er gewoond worden boven het busstation? Er zijn vast slimme ontwerpoplossingen mogelijk, hopelijk zijn ze haalbaar en we hebben gevraagd ze in elk geval goed te onderzoeken.Als laatste punt heeft de VVD aandacht gevraagd voor de bouwhoogte. Het is voor de VVD belangrijk dat er een gebied van te maken met ‘smoel’. Dat hoeft zeker niet met een hoogbouw, er zijn ook andere oplossingen mogelijk die het eindplan uniek en opvallend maken. Denk aan groene gevels, houtbouw, gebruik van bijzondere materialen, verspringende bouwlagen en het gebruik van kunstwerken in/op de gevels. Daarom heeft de VVD samen met Gemeentebelangen een amendement ingediend om de maximale aantal bouwhoogte vast te stellen op 14 bouwlagen. Dit is een maat en schaal die op deze locatie past, het huidige Amphia is ook ongeveer zo hoog. Een meerderheid van de raadsleden heeft hiermee ingestemd. De aandacht in het verdere proces richt zich nu niet meer allen op de vraag: hoe hoog kunnen we bouwen? Er kan vooral ingezet worden op het realiseren van bijzondere architectuur.
  • De behandeling van de nota van uitgangspunten was een lang proces, het was niet eenvoudig om tot een besluit te komen. Ook binnen de VVD-fractie hebben we er uitvoerig over gesproken. De conclusie was dat we er niet allemaal hetzelfde instonden. Mathijs Raaijmakers is op enkele punten hierboven een andere mening toegedaan, maar steunt van harte het minimale aantal van 383 woningen.

Na het besluit van de gemeenteraad gaat het Amphia het terrein voor woningbouw en het busstation verkopen aan een ontwikkelaar. Hiermee komt een nieuwe partij aan tafel die kennis, kunde en ervaring inbrengt. De VVD is ervan overtuigd dat de ontwikkelaar samen met de gemeente, in goed overleg met de omwonende, de plannen verder kan uitwerken tot een heel mooi en doordacht eindplan voor Oosterhout.