VVD stelt vragen over starterslening

© SVn

De VVD-fractie heeft onderstaande vragen aan het college van B&W gesteld in verband met het stopzetten van de startersleningen. De antwoorden geven aan dat er ruimte moet zijn om de leningen weer te gaan verstrekken. De VVD houdt uiteraard een vinger aan de pols.

Met behulp van de starterslening hebben 220 starters op de woningmarkt hun woning kunnen financieren. De uitdagingen voor starters om een woning te vinden en te financieren zijn er niet minder op geworden en dat zal voorlopig ook niet veranderen. Nu het budget voor de populaire starterslening helemaal is benut zijn wij benieuwd wat de plannen zijn van het college inzake de startersleningen.

Is het college voornemens nieuwe middelen beschikbaar te stellen voor de starterslening en zo op welke termijn en voor welk bedrag?

Zoals eerder gecommuniceerd aan de raad zijn we bezig met de evaluatie van de Svn-leningen, waaronder de starterslening. De uitkomsten van deze evaluatie verwachten we voor het einde van dit jaar. Dan wordt ook duidelijk of en zo ja onder welke voorwaarden de startersverordening opnieuw opengesteld wordt voor starters op de woningmarkt.

Wat zijn de risico’s voor de gemeente Oosterhout bij het verstrekken van dergelijke leningen?

Voordat via SVn een starterslening wordt verstrekt vindt er een financiële toets door SVn plaats, bij een positieve uitslag wordt de lening via SVn verstrekt (ook met een Nationale Hypotheekgarantie) en hierbij wordt een 2e recht van hypotheek gevestigd zodat het risico dat lening niet wordt terugbetaald minimaal is.

Heeft de omvang van uitstaande startersleningen invloed op de leencapaciteit van de gemeente?

De omvang van uitstaande leningen heeft geen invloed op onze leencapaciteit.