VVD scherpt reactie Oosterhout op de ontwikkelstrategie van de regio Breda-Tilburg aan

In de gemeenteraad hebben we recent gedebatteerd over de "Ontwikkelstrategie Stedelijke Regio Breda – Tilburg (SRBT)" Deze strategie is opgesteld door de steden Breda en Tilburg, samen met de omringende gemeenten. Hierin is opgenomen hoe zij de ruimtelijke ontwikkeling van de regio zien. Met deze strategie in de hand worden de komende jaren belangrijke gesprekken gevoerd met de Provincie en het Rijk.

De VVD heeft tijdens het debat aangegeven nog een aantal punten in de strategie te missen. Daarom hebben we de concept-reactie die het college had opgesteld, aangescherpt door de volgende verbetervoorstellen in te dienen:

1. Oosterhout-Oost steviger in de regio verankeren.

De VVD heeft voorgesteld om duidelijk aan te geven bij de regiogemeenten dat de gemeente Oosterhout van plan is om Oosterhout-Oost te realiseren. De VVD wil dat de ontwikkelstrategie dit project niet gaat belemmeren. Dit kan maar helder zijn in de regio.

2. Ruimte voor economische groei.

De VVD wil met de andere gemeenten in overleg om te onderzoeken hoe we voldoende mogelijkheden voor bedrijvigheid kunnen blijven bieden in Oosterhout. Oosterhout is namelijk niet alleen een woongemeente, we willen ook in de toekomst ruimte houden voor ons bedrijfsleven.

3. Stevige en slagkrachtige samenwerking.

De VVD wil voorkomen dat bij de verdere opbouw van de samenwerking in de SRBT-regio, overlap in taken en bevoegdheden gaat ontstaan met andere samenwerkingen. Wanneer we een bestaande regionale taak of bevoegdheid voortaan beleggen bij de SRBT, dan schrappen we die elders. Ook zien we graag een stevige organisatie die de koers vertaalt in een programma en namens ons een serieuze gesprekpartner is aan tafel bij Provincie en Rijk.

De amendementen van de VVD om dit te realiseren hebben allemaal een meerderheid in de gemeenteraad gehaald.

Tot slot heeft de VVD ook nog een motie ingediend om de mobiliteit in de regio te verbeteren.De VVD is altijd al voorstander geweest van een goede OV-verbinding tussen Breda en Utrecht, maar wil nu ook graag verkennen wat de mogelijkheden zijn voor personenvervoer op Spoorlijn Oosterhout – Lage Zwaluwe richting Rotterdam. We hebben het college gevraagd als eerste stap met de gemeente Drimmelen in gesprek te gaan, zodat we samen kunnen optrekken. De wethouder heeft toegezegd dit te gaan doen.