19 november: het grote Kletscafé Tweede Kamerdebat

Op zondag 19 november debatteren kandidaat Tweede Kamerleden tussen 13.00 en 15.00 uur in de foyer van Theater de Bussel. Zij gaan het hebben over belangrijke thema’s, zoals het woningtekort, de energietransitie en het minimumloon.

De kandidaten die deelnemen zijn Antje Beers namens het CDA en Hans Teunissen namens D66. Van GroenLinks-PvdA neemt Lyle Muns deel en namens de VVD schuift Thierry Aartsen aan. Willem van Hooijdonk presenteert het debat, daarbij geholpen door René van Bijnen en Marleen Helsloot.

De kandidaten debatteren over vijf prikkelende stellingen:

• Een succesvolle energietransitie kan alleen maar met kernenergie
  • Vluchtelingen en arbeidsmigranten hebben we hard nodig om de tekorten op de arbeidsmarkt op te vullen
  • Het verhogen van het minimumloon is de financiële doodsteek voor ons midden- en kleinbedrijf
  • Het nationale woningtekort kan alleen worden opgelost, als het rijk bouwen van woningen in het buitengebied toestaat en stimuleert
  • Het rijk moet gemeenten compenseren in de gestegen kosten van jeugdzorg en WMO

Bij iedere stelling krijgen alle kandidaten de kans om kort hun mening te geven.

Natuurlijk is daarbij ook ruimte voor inbreng van het publiek. Die laten met rode en groene kaarten weten of zij het eens of oneens zijn met de stelling. Hierna is er ruimte voor meer debat, waarbij het publiek ook mag inbreken om zich te mengen in de discussie.

De deelnemende politici krijgen ieder 5 minuten om zich voor te stellen aan het publiek in de foyer van De Bussel én aan de luisteraars van de ORTS. Zij worden daarin 3 minuten geïnterviewd door Willem van Hooijdonk en krijgen tot slot nog 2 minuten de tijd om uit te leggen waarom heel Oosterhout op hem of haar moet stemmen.

Kortom: kom op zondag 19 november tussen 13.00 en 15.00 langs in de foyer van De Bussel voor het Kletscafé Tweede Kamerdebat. Kunt u niet komen? Dan zendt ORTS Radio dit debat ook live uit.