Masterplan Dorst: van visie naar uitvoering!

Vorig jaar hebben we tijdens de bespreking van het masterplan in de gemeenteraad afgesproken dat het nodig was om de barrièrewerking van de provinciale N282 en de toekomst van school De Marcoen verder te onderzoeken. Op een levendige en drukbezochte debatbijeenkomst hebben we de onderzoeksresultaten besproken.

Ontwikkel een Integraal kindcentrum in Dorst.

De VVD heeft zich tijdens het debat hard gemaakt voor een Integraal Kindcentrum in Dorst. Wij zien graag dat er op de huidige locatie van de Marcoen een voorziening komtOok willen wij graag dat de gymzaal, sportvoorzieningen en dorpshuis De Klip op de huidige locaties blijven. Hierdoor blijven school en voorzieningen centraal in het dorp! Investeren in deze voorzieningen blijft nodig en de VVD is dan ook blij met het recente besluit van het college om €150.000 te investeren in verduurzaming van De Klip.

Rondweg als stip, nu beginnen met kleine realistische maatregelen.

Het uitgevoerde verkeersonderzoek is volgens de VVD helder: ingrijpende maatregelen zoals ondertunneling van de Rijksweg of een rondweg zijn op korte niet haalbaar. Als het gaat om de rondweg dan ziet de VVD dit nog steeds als een stip aan de horizon. Het is echter een gegeven dat voor de financiering grote woningbouwplannen aan de zuidzijde van Dorst nodig zijn. Op de korte termijn is dit simpelweg niet realistisch. Daarom hebben wij gevraagd aan de wethouder om te kijken wat er op korte termijn wel haalbaar is. Als voorbeeld hebben we het verbeteren van de oversteeklocaties N282 genoemd. Deze scoren nu in het verkeersonderzoek erg slecht. Het zijn kleine projecten waarmee we al iets aan de barrièrewerking van de Rijksweg kunnen doen én waarmee we in gesprek komen met de provincie.

Kijk breder naar leefbaarheid, bijvoorbeeld een ontmoetingsplek voor jongeren.

De VVD is voorstander van brede blik op de leefbaarheid in Dorst. De onderzoeken richten zich alleen op de school en verkeer, maar er zijn nog andere projecten die de leefbaarheid van het dorp kunnen vergroten. Een voorbeeld in dit kader is een ontmoetingsplek, voor jongeren tussen de 12 en 24 jaar. Dit wordt nadrukkelijk genoemd in het Masterplan, maar we lezen er nu in de stukken niets meer over. Naast fysieke maatregelen kunnen er ook activiteiten bedacht worden die de samenhang en leefbaarheid in het dorp vergroten.

Tot slot: maak een heldere uitvoeringsagenda samen met het dorp.

Wat ons betreft gaat de wethouder snel in gesprek met de inwoners van Dorst om gezamenlijk te komen tot een concrete Uitvoeringsagenda, een agenda die haalbaar is en duidelijkheid geeft. Wat kan er nu wel? Uiteindelijk kunnen we onderzoeken wat we willen, het gaat er toch om wat we uitvoeren om de leefbaarheid van het dorp Dorst te verbeteren.

Heeft u vragen naar aanleiding van het artikel, neem contact op met ons raadslid Harm Mertens h.mertens@oosthout.vvd.nl