VVD stelt vragen aan college, inzake parkeersituatie Kloosterdreef

© Stichting Heilige Driehoek

De Oosterhoutse VVD vindt het belangrijk dat het beschermde stadsgezicht de Heilige Driehoek behouden blijft. Al jaren vragen wij om een visie voor dit unieke gebied in Nederland, zodat nieuwe ontwikkelingen of plannen een duidelijk toetsingskader krijgen i.p.v.ad hoc of helemaal niet beoordeeld worden. Na verschillende hobbels zou er nu begonnen zijn aan het opstellen van deze visie. Dit wacht de VVD met enige ongeduld af.

In 2014 is een vergunning verleend voor een restaurant op het terrein van Sint Catharinadal. In de loop der jaren is het parkeren verplaatst van bij de winkel en de kerk, op eigen terrein dus, naar parkeren in de bermen van de historische Kloosterdreef. Parkeren in bermen mag niet, maar wordt niet gehandhaafd. Het is ook slecht voor de bomenlaan en onderliggende begroeiing. Deze situatie duurt nu bijna 10 jaar. Een plan voor een parkeerplaats op eigen terrein is in 2019 teruggetrokken door de zusters, omdat er zeer forse kritiek was op de aansluiting op de Kloosterdreef en de schade die dat zou aanbrengen aan de bomenlaan.

In afwachting van uw visie op de Heilige Driehoek stelt de lokale VVD dat er geen om omkeerbare schade mag ontstaan aan het aanzien van de Kloosterdreef en de bomen in het bijzonder. Al bijna 10 jaar parkeren om een commercieel bedrijf te bezoeken met als gevolg schade aan de historische bomenlaan en het (deels) blokkeren van het toeristisch belangrijke wandel- en fietspad zou moeten stoppen. En het groeiseizoen begint bijna, waardoor er ook niet jaar geen onderbegroeiing kan groeien en de grond dichtgereden blijft worden in de berm. Op 2 december 2023 heeft stichting Heilige Driehoek uw college verzocht om een parkeerverbod in de Kloosterdreef in te stellen. Vrijdag jl. heeft uw college het verzoek afgewezen met als reden dat er een veilige situatie is.

Graag vernemen wij van uw college de antwoorden op onderstaande vragen:

1. Is er door u alleen gekeken naar veiligheidsaspecten in deze smalle straat?
  2. Zo niet, op welke wijze heeft u de impact van parkeren op de kwaliteit van natuur en de bestrating van deze historische straat meegenomen in de afwijzing?
  3. Mocht deze aspecten niet meegenomen zijn, bent u bereid om alsnog nog met de stichting Heilige Driehoek in gesprek te gaan en haar afwijzing te heroverwegen?
  4. Bent u bereid om na bijna 10 jaar alsnog op korte termijn een definitieve parkeer-oplossing te forceren door een verplichting op te leggen voor parkeren op eigen terrein en een parkeerverbod op de Kloosterdreef in te stellen? In acht nemende dat er tijdelijk bij de kerk en de winkel voldoende parkeergelegenheid te creƫren is. En zo ja, kunnen er dan houten paaltjes tussen elke boom geplaatst worden, zodat parkeren onmogelijk wordt op de Kloosterdreef?
  5. Mocht het college niet ingrijpen, hoe verhoudt zich dat dan tot de horecavergunning op het terrein en parkeernormen in Oosterhout?