OOSTERHOUT SCHAFT BINNENKORT FLINK AANTAL REGELS VOOR WELSTAND AF

Wil je een nieuw huis bouwen of een uitbouw plaatsen? Dan krijg je in de huidige situatie met flink wat regels te maken over de kleur baksteen, materiaalkeuze en zelfs je type garagedeur. Afgelopen twee jaar is er een proef geweest om de regels rondom welstand vrij te geven. De VVD is hier altijd voorstander van geweest. Geef burgers en ondernemers de ruimte om zelf binnen de kaders van het bestemmingsplan, zelf te kiezen welke kleur voordeur ze nemen.

De proef voor bestaande bouw was een succes. Het College had voorgesteld om dit definitief in te voeren. Voor nieuwbouw waren de resultaten nog niet bekend omdat nog niet alle kavels van het proefproject opgeleverd zijn. De VVD vindt het afschaffen van regels van groot belang en heeft tijdens de raadsvergadering van januari een voorstel ingediend om een volgende stap te zetten naar minder regels en meer ruimte.

De VVD heeft samen met Gemeentebelangen, PvdA, CDA, GBV en D66 een voorstel ingediend om welstand te beperken tot monumenten en beschermde stads- en dorpsgezichten (zoals Heuvel en Den Hout) met een excessenregeling. Met die laatste regeling kan, voor het geval er toch iemand een blauw huis neerzet, de gemeente handhavend optreden. Voor de rest, ruimte aan burgers en bedrijven. Het College werkt het voorstel nu uit waarna de raad een definitief besluit neemt.