Al vele jaren wordt er gesproken over een nieuwe N629 tussen Dongen en Oosterhout. De plannen zijn vastgesteld, maar begin 2023 ging het project op ‘pauze’ omdat er sprake was van een minimale overschrijding van de toegestane stikstofdepositie. Hierdoor is er een forse vertraging ontstaan. De VVD-fractie in Provinciale Staten en de VVD-fracties van Oosterhout en Dongen zijn echter heel duidelijk: van uitstel komt geen géén afstel.
Duidelijkheid
Uiterlijk begin volgend jaar komt er vanuit de provincie duidelijkheid over dit project. “Wat ons betreft is er maar één optie mogelijk: de schop zo snel mogelijk de grond in voor de nieuwe N629”, zo zegt Jelle van Nuland, woordvoerder mobiliteit binnen de VVD-fractie in de Provinciale Staten. “Niet voor niets hebben we in het Brabants bestuursakkoord opgenomen dat dit project gerealiseerd moet worden. Gelukkig lijkt er nu ook wat ruimte te ontstaan om ook echt tot uitvoering over te kunnen gaan”.
Van Nuland doelt op de aanpassing van het model waarmee de stikstofuitstoot op wegen wordt berekend en op een aantal rechterlijke uitspraken die mogelijk ruimte geven voor wegenprojecten. “Wij hebben onlangs gevraagd naar duidelijkheid over wat deze uitspraken betekenen voor dit project. Maar ook als deze uitspraken nog niet leiden tot de ruimte die nodig is, moet er iets gebeuren. Tompoes, verzin een list!”, zo roept Van Nuland het provinciebestuur op.
Niet afblazen, maar aanpakken
De VVD’ers Harm Mertens (Oosterhout) en Perry Wens (Dongen) geven aan blij te zijn met deze boodschap. “Er zijn partijen die roepen in dat we het project maar moeten afblazen. Wat ons betreft is dat niet aan de orde, het is een gepasseerd station. We wachten hier al jaren op en verschillende gemeentebesturen hebben hier hard aan gewerkt en ook de provincie geeft aan tot uitvoering over te willen gaan. Dat is nodig: te veel mensen staan elke dag in de file op deze weg, dat koste de inwoners en ondernemers enorm veel tijd en geld. We moeten het niet hebben over afblazen, maar over aanpakken!”, aldus Wens.
Mertens vult aan: “Alles toont ook aan dat dit project gewoon keihard nodig is. Het is al druk op de Heistraat, maar met de plannen die er liggen voor woningbouw wordt het alleen maar drukker. Ook hebben we er bij de plannen van het bedrijventerrein Everdenberg-Oost ook gewoon rekening mee gehouden. Daarom móet er een oplossing komen die recht doet aan de groei van de regio, aan bereikbaarheid en aan de inwoners van Oosteind”.
Doen wat wél kan
De VVD-fracties geven aan te begrijpen dat, ook als de stoplichten op groen gaan, er nog voorbereidingstijd nodig is om de schop ook echt de grond in te krijgen. “Maar wat ons betreft is die tijd zo kort mogelijk. De provincie en de twee gemeenten moeten alles op alles zetten en de tijd nu nuttig besteden. Door onder andere te werken aan de realisatie van de F629 en de tijdelijke ontsluiting van bedrijventerrein Everdenberg-Oost”, aldus Mertens. “Bovendien moeten we ervoor zorgen voor dat er al zoveel mogelijk voorbereidingen worden getroffen voor de aanleg van de nieuwe weg. De schop moet in de grond en aan de slag, we hebben al te veel tijd verloren, ”, vult Wens aan.
Volgens Van Nuland kan dit ook. “Bij andere provinciale wegenprojecten, zoals bij de N282 bij Hulten, zien we dat er al voorbereidende werkzaamheden genomen zijn. Denk aan het kappen van bomen en het aanleggen van het fietspad. Daar moeten we op inzetten”. Maar dit alles mag niet afleiden van het grote doel: de realisatie van de nieuwe N629, zo stelt Van Nuland. “Wij houden in Den Bosch de druk erop zodat de N629 er eindelijk ook écht komt”.