De stad in zijn kracht

Een goed resultaat bij de laatste begrotingsbehandeling in november. De gemeenteraad heeft de begroting voor 2016 unaniem vastgesteld. Een goed resultaat waar wethouder Jan Peters mede verantwoordelijk voor is. De VVD heeft in de bijdrage aandacht gevraagd voor een sterke economie, sterke samenleving en een stad die in zijn kracht staat. Onderstaand een verkorte samenvatting van de bijdrage van de VVD-fractie.

Krachtige besluiten

De afgelopen periode heeft Oosterhout krachtige besluiten genomen. Aan de hand van een duidelijke koers en ambitie en een heldere financiële lijn, is er flink geïnvesteerd in de stad. Oosterhout staat voor een uitdagende periode waarbij krimpende budgetten samenkomen met een uitbreiding van taken en verantwoordelijkheden. Een zekere 'voorzichtige koers' is nodig. De VVD vraagt het college dan ook om de financiële gezondheid van onze gemeenten goed te blijven bewaken.

De VVD vindt een kleine overheid een randvoorwaarde voor een goede toekomst. Alleen op deze manier komt er ruimte voor de burgers en ondernemers om de stad te maken. De gemeente faciliteert ontwikkelingen, investeert in voorzieningen en zorgt dat de stad op orde is. Een kleine overheid hangt voor de VVD samen met lage lasten. Geen hoge belastingaanslagen, maar ruimte in de portemonnee zodat de Oosterhouter zelf kan kiezen waar zijn geld aan wordt uitgegeven.

Lage lasten

De VVD is tevreden dat de lasten ook volgend jaar in balans blijven. De OZB stijgt in 2016 met 1%. In 2017 wil de VVD inzetten op de 0-lijn. Het vastrecht voor afval en riool wordt beperkt verhoogd zodat ook hier de lasten voor de burger en ondernemer laag blijven.

Een krachtige economie

Versterken van de Oosterhoutse economie is prioriteit 1 voor de VVD . De overheid creëert geen banen, dat doen ondernemers. De VVD is te spreken over de uitbreidingen van de bedrijventerreinen, naast de investeringen in de bestaande terreinen. We moeten werk blijven maken van het aantrekken van nieuwe bedrijven naar onze stad. Voor de binnenstad lopen er al korte termijnacties, maar is een lange termijn visie noodzakelijk. De VVD heeft aandacht gevraagd voor onorthodoxe maatregelen, functiemenging, de Heuvel en citymarketing. Ondernemers zijn ook aan zet: faciliteer hen waar mogelijk.

Ruimte voor cultuur

Cultuur draagt bij aan de aantrekkelijkheid van Oosterhout. Cultuur wordt vormgegeven door initiatieven vanuit de samenleving, verenigingen maar vooral Oosterhouters zelf. De VVD heeft aandacht gevraagd voor de rol van de gemeente en het faciliteren van ontwikkelingen. Dat ziet de VVD dan ook graag terug in de cultuurnota. Ook zijn kritische noten geplaatst over de Pannehoef.

Kracht in de samenleving

Sinds dit jaar is de gemeente verantwoordelijk voor jeugdzorg. Uit tussentijdse rapportages blijkt dat we onze taken goed oppakken. De focus in de rapportages ligt erg op cijfers, maar er is snel meer inzicht in resultaten gewenst. De VVD heeft specifiek aandacht gevraagd voor kinderen die opgroeien in armoede en het werk van Stichting Leergeld.

Veiligheid is een randvoorwaarde voor een aantrekkelijke en gezonde stad. Een te reactieve inzet maakt dat we van incident naar incident schieten, doorlopende inzet is belangrijk. De focus dient een goede balans te kennen tussen een aanpak van de ingrijpende zware criminaliteit, maar ook de kleinschaligere criminaliteit zoals fietsendiefstal of overlast. Ook hier hebben we bewoners en ondernemers hard nodig. Hun ogen, oren en inzet kunnen een belangrijke aanvulling vormen op onze aanpak.

De komende periode worden besluiten genomen over de huisvesting van scholen. De VVD is tevreden dat er in de begroting extra geld is uitgetrokken voor goede huisvesting. We hebben de afgelopen periode fors geïnvesteerd in nieuwe scholen in Vrachelen en het centrum, maar moeten ook investeren in het bij de tijd houden van de bestaande scholen. De VVD heeft specifiek aandacht gevraagd voor een betaalbare totaaloplossing voor het Mgr. Frencken College.

Werk maken van een bereikbare stad

Werken maken van een bereikbare stad is één van de speerpunten voor de komende periode. Er lopen diverse grote projecten zoals de N282, de N629 naar Dongen en de aanpak van de Bromtol. In het nieuw mobiliteitsplan wordt een koers voor langere termijn uitgezet. Het mobiliteitsplan is voor de VVD één van de grote kerndossiers waar vaart mee gemaakt moet worden. De VVD ziet graag in 2016 actie met een concreet resultaat voor het busvervoer naar Vrachelen, Houthaven, de Warande en Oud West. Bekijk ook met de bedrijvenverenigingen de mogelijkheden voor busvervoer op de bedrijventerreinen.

In de begroting is meer geld beschikbaar voor onderhoud en verbetering in de openbare ruimte.

Ruimte voor de toekomst

Tot slot wil de VVD stil staan, of beter gezegd, ambitie uitspreken voor de toekomst. In de inleiding van de begroting lijkt er een keuze gemaakt te worden voor een beheergemeente. De VVD vindt het belangrijk dat er doorgebouwd wordt aan de stad. De plannen voor nieuwe bedrijventerreinen en woningen liggen klaar. Blijf de vaart erin houden en houdt de marktontwikkelingen scherp in de gaten. Kijk naar mogelijkheden om leegstand aan te pakken, verduurzaming toe te passen, lege plekken in wijken te ontwikkelen en maak in samenspraak met de omgeving en partners plannen voor de toekomst. Denk bijvoorbeeld aan Dommelbergen en de Zwaaikom.

Vertrouwen

De VVD ziet in de begroting een ambitieuze stap vooruit. Werk hier samen met de partners in de stad en kerkdorpen aan. De VVD heeft er alle vertrouwen in!