DE EERSTE 200 DAGEN

Jan de Ridder

Op woensdag 18 maart 2014 kwam er voor de Oosterhoutse VVD een fantastische verkiezingsuitslag; niemand had het verwacht. Tegen de landelijke tendens in kreeg de Oosterhoutse VVD er zelfs een zetel bij. De fractie ging van 5 naar 6 zetels. Dat was het resultaat van een prima campagne waar bestuur en zittende en komende raadsleden voortreffelijk hebben samengewerkt. Bovendien was het ook de waardering voor vier jaren goed bestuur van het college met onze wethouder op belangrijke portefeuilles.

Dan komen de onderhandelingen voor een nieuw college: na wat onzekerheden gaan tenslotte vier partijen met elkaar verder. GB, CDA, VVD en SP nemen goed de tijd om met elkaar te onderhandelen. Vier lijsttrekkers en vier fractievoorzitters komen tot een alleszins goed resultaat. Er komt een coalitieakkoord op tafel, dat er zijn mag. Alom vertrouwen voor de toekomst. De opstelling van de SP is me heel erg meegevallen ;die partij toonde duidelijk pragmatische kanten, wat ik echt niet van hen gewend was. Oosterhout kan door met Oosterhout. Ik ben erg blij dat onze VVD-wethouder Jan Peters weer de belangrijke portefeuille FINANCIËN  heeft. Dan weten we zeker dat er geen geld over de balk gesmeten wordt. Er liggen interessante en zware opgaven voor het nieuwe college. Vol vertrouwen kunnen we de toekomst tegemoet zien.

De start van de nieuwe fractie is prima verlopen. De sfeer is uitstekend, de bijdragen in de raad worden alom gewaardeerd. De VVD doet opnieuw duidelijk mee.

Zelf heb ik aan het college vragen gesteld over aangelegenheden die in de samenleving spelen. Zo stelde ik schriftelijke vragen aan het dagelijks bestuur over de de aanrijtijden na een noodoproep bij 112. Ik wil weten of overal in Oosterhout en dus ook in de kerkdorpen de noodhulp van politie, brandweer en ambulance op tijd (binnen 15 minuten) arriveert. Ik wacht op het antwoord.
In het vragenhalfuurtje voorafgaande aan de raadsvergadering bevroeg ik het college over de veiligheid op een deel van de Vijfeikenweg tussen Oosterhout en Rijen. Het betreft weliswaar een weg waar de Provincie het voor het zeggen heeft, maar dat neemt niet weg dat wij ook daar een verantwoordelijkheid hebben. Een deel van de weg is namelijk niet verlicht. In de herfst en in de winter kan dat voor bijvoorbeeld de fietsende schooljeugd onveilige situaties opleveren.

De toekomst is spannend en uitdagend: er staat veel op het spel zoals de vier transities (jeugdzorg, participatiewet, WMO en passend onderwijs). Onder de bezielende leiding van fractievoorzitter Dees Melsen en de zeer deskundige wethouder Jan Peters gaan we een goede toekomst tegemoet.

Ook nu doet de VVD ertoe.

Jan de Ridder